De crisis in 2008 heeft voor veel winkelcentra in heel Nederland massale leegstand als gevolg gehad. Ook in Spijkenisse liepen bezoekers jarenlang langs lege etalages en kampte het stadscentrum met forse uitdagingen. Corona maakte het de ondernemers nog eens extra lastig. Maar door intensieve samenwerking tussen gemeente, eigenaren, ondernemers en hun duidelijke focus zijn er positieve resultaten behaalt. De leegstand is namelijk gedaald van 28% naar ongeveer 12%. Landelijk is dit ook opgevallen. Vanuit de provincie is er zelfs een excursie georganiseerd met vak- en branchegenoten om te zien en horen hoe dit is aangepakt. Deze kennis en ervaring is meegenomen naar andere steden.
De Noord-Zuid Passage en de Kopspijker (passage) waren sprekende voorbeelden van de kaalslag als gevolg van de crisis in 2008. Op de het dieptepunt kampte de Kopspijker zelfs met bijna 75% leegstand. Fysieke retail staat landelijk nog steeds onder druk. En corona heeft daar bovenop het online shoppen in een stroomversnelling gebracht. De (inter)nationale ketens maakten hierdoor vaak de keuze te snijden in het aantal vestigingen. Ook gingen er ketens failliet. Lokale ondernemers daarentegen bleken, ondanks dat zij het zwaar hadden, wendbaar en wisten nieuwe kansen te benutten.
Al eind 2018 is het centrummanagement intensiever samen gaan werken met de gemeente, de accountmanager centrum en de vastgoedeigenaren. Door de aanpak van leegstand, het verplaatsen van ‘trekkers’ richting het kernwinkelgebied en het overleg met de juiste eigenaren is het winkelgebied compacter geworden en vinden steeds meer nieuwe ondernemers hun plek in het winkelhart van Nissewaard.
Door deze aanpak is het gelukt om, zelfs in coronatijd, een positieve trend door te zetten. Hierdoor zijn ketens als de Action, WIBRA en Scapino weer terug. Maar ook lokale ondernemers zoals conceptstore Femmes des Fleur en speciaalzaken, zoals bijvoorbeeld Brother Beer. Ook diverse horeca zoals Shabu To Go en kleine cafe’s openden hun deuren. Norah, een nieuwe grote internationale speler in de fashion, zit ook helemaal op haar plek in het Stadscentrum. Maar er is meer. Eind 2022 begin 2023 opent er aan de Voorstraat een HORECA opleidingscentrum. De Kopspijker en Zuidpassage zijn dit voorjaar zelfs weer voor 100% gevuld. De sloop en transformatie van het Kolkplein, de transformatie van leegstand in onder andere de Noordpassage en het bijbouwen van woningen levert ongeveer 500 nieuwe woningen in de directe nabijheid van het stadscentrum op. Deze nieuwe bewoners zijn potentiële klanten die bijdragen aan de dynamiek en levendigheid.
Koersdocument
“Natuurlijk zijn we er nog niet. Maar we zijn gepast trots op de tot nu toe behaalde resultaten,” meldt Dennis Houkes. De intensieve samenwerking heeft eraan bijgedragen dat er recent een koersdocument is opgeleverd. Dit document geeft voor de nabije toekomst richting aan de ontwikkeling van het centrum. “Denk daarbij aan ingrepen in de buitenruimte en het clusteren van branches. Ook het college was positief over deze koers en zodoende zijn de handen ineengeslagen middels een intentieverklaring.”
Ook Locatus, onderzoeksbureau gericht op retail, gaat in op het verhaal van Spijkenisse:
https://locatus.com/blog/transformatie-soms-kan-het-soms-moet-het-maar-makkelijk-is-het-nooit/.
Bericht/Beeld: BIZ Stadscentrum Spijkenisse
Heb jij iets gezien, meegemaakt of staat er nog iets bijzonders te gebeuren? Tip onze redactie. Je kan ons een WhatsApp sturen of mailen naar: [email protected]