Joop van der Hor, geboren in 1954 in Rotterdam, is een betrokken inwoner van Spijkenisse. Hij is naast columnist, ook trouwambtenaar, presentator, schrijver, ambassadeur van Villa Joep en pakt nog meer op wat op zijn pad komt. Hij werkte als persvoorlichter van de politie, is getrouwd en woont nu met zijn vrouw Gina in een appartement op de Hongerlandsedijk. In 2018 ontving hij de Nissewaardpenning uit handen van burgemeester Salet voor zijn inzet. Hij kijkt veel om zich heen en schrijft over allerlei zaken in zijn columns, met deze week de nieuwe Spijkhopper als onderwerp.
‘Hoe laat komt hier de bus?’ Toen zei de ander dus; ‘eventjes geduld nog, het busje komt zo’. Deze regel uit het satirisch liedje ’Busje komt zo’ uit 1995 van het duo Höllenboer zou wel eens in een nieuw jasje gestoken kunnen worden door de Vlaardingse zangeres Sandy Struijs die eerder al een parodie maakte op de met regelmaat in onze omgeving haperende bruggen. Het nummer ‘De Teringbrug’ haalde zelfs het nieuwsblok van RTV Rijnmond. De vraag ‘Hoe laat komt hier de bus’ is ook het antwoord op de vraag geven. Want sinds een week rijdt de ‘Spijkhopper’ door een groot deel van Spijkenisse en Hekelingen zonder vaste rijtijden en routes. Dus als je bij de halte gaat staan, bijvoorbeeld die aan de Kromme Dreef of de Elementenweg dan kan je wachten tot je een ons weegt. Immers, als je niet van tevoren belt of een app stuurt komt het busje echt niet zo! De bus rijdt namelijk op het moment dat jij wilt dat je wordt opgehaald om naar het metrostation, theater de Stoep of zelfs naar het crematorium gereden te worden. De service van vervoersmaatschappij EBS gaat ver maar echter niet zo ver dat je met kist en al naar de Ommering wordt gebracht.
Igor Bal, wethouder verkeer en nog veel meer, kroop onlangs hoogstpersoonlijk achter het stuur van het personenbusje waarmee maximaal 8 personen vervoerd kunnen worden. Daarmee stelde hij de Spijkhopper officieel in gebruik. Voorlopig voor een periode van twee jaar. Daarna wordt bekeken of deze nieuwe manier van personenvervoer een blijvertje is, moet worden aangepast of dat de pilot stopt en de oude lijnen 81 en 85 in ere worden hersteld. ‘De bal ligt niet bij mij maar bij de reizigers, die bepalen het succes’ grapte Igor die liet weten zelf ook van deze flexbus gebruik te gaan maken zolang de wethouders van Nissewaard, net zoals de collega’s van Rotterdam, over een auto met chauffeur beschikken. Dat laatste overigens op uitlokking van de verslaggever van Botlek TV die over een grote duim beschikt, net als schrijver dezes want zij zijn één en dezelfde persoon!
Nog voor de eerste rit was gereden waren de suggestieve en soms ook zeer negatieve reacties van Nissewaardse profeten, Spijkenisser waarzegsters en leden van sommige politieke oppositiepartijen in de gemeenteraad niet van de lucht. Zij voorspellen kommer en kwel, huilende oudjes die niet weten hoe ze moeten appen en mensen met bevroren ledematen in de winter die maar niet worden opgehaald bij de bushalte. Ik zou zeggen; geef het een kans, huil niet voordat er wolven in het Mallebos zijn gesignaleerd en niet huilen voor je geslagen wordt, want misschien komt het busje écht zo! De tijd zal het leren.
Beeld: Roel van Deursen – EBS gaat van start.
Heb jij iets gezien, meegemaakt of staat er nog iets bijzonders te gebeuren? Tip onze redactie. Je kan ons een WhatsApp sturen of mailen naar: [email protected]