Rijkswaterstaat koelt tot en met maandag 11 september de Spijkenisserbrug. Dat gebeurt vanwege de hoge temperatuur, waardoor de brug uit kan zetten. Ook de brug over de Noord (N915) en de Verkeersbrug Dordrecht worden gekoeld door Rijkswaterstaat.
Vanaf donderdag wordt de Spijkenisserbrug gekoeld. De Spijkenisserbrug krijgt verkoeling van een tankwagen en waterslangen. Dat levert lichte hinder op voor het verkeer, die in beide richtingen daardoor last kunnen hebben van opspattend water.
Als gevolg van de hitte wordt het oostelijke brugdeel van de Spijkenisserbrug niet meer gedraaid. Zeegaande scheepvaart kan gebruik maken van het westelijke brugdeel. Scheepvaart wordt via de eigen kanalen hierover geïnformeerd.
Door te koelen beperkt Rijkswaterstaat het uitzetten van de stalen brugonderdelen vanwege de hoge temperaturen. “Hiermee willen we hinder voor (vaar)weggebruikers en schade aan de bruggen voorkomen. Door hoge temperaturen zetten stalen brugonderdelen uit. Als dit te veel gebeurt kunnen bruggen niet meer goed open of dicht gaan. Om dit te voorkomen koelen we bij voortdurende en/of extreem hoge buitentemperaturen bruggen.”
Monitoring
Van 2020 tot 2022 zijn op diverse stalen bruggen sensoren aangebracht die informatie geven over het effect van hitte en koelen op de brug. Het gaat om de Spijkenisserbrug (S102), Brug over de Noord (N915), Verkeersbrug Dordrecht (Brugweg Zwijndrecht), Haringvlietbrug (A29), Papendrechtsebrug (N3), Wantijbrug (N3) en de Merwedebrug (A27). Bij hitte kan Rijkswaterstaat op basis van de data besluiten om een koelplan in werking te stellen en maatregelen in te zetten. De beschikbare data helpt ook bij het efficiënt inzetten van materieel, waardoor kosten worden bespaard en hinder voor de omgeving beperkt wordt.
Heb jij iets gezien, meegemaakt of staat er nog iets bijzonders te gebeuren? Tip onze redactie. Je kan ons een WhatsApp sturen of mailen naar: [email protected]