Aantal ongevallen op rotonden in centrum en bij Eikenlaan moet omlaag

De gemeente Nissewaard gaat plannen maken om het aantal ongevallen op de rotonde kruising Hekelingseweg/Eikenlaan/Planetenlaan en de rotonde Centrumlaan/J.M. den Uyllaan/Raadhuislaan te verminderen. De maatregelen richten zich bij de rotonde bij de Eikenlaan onder andere op snelheidsvermindering van het wegverkeer. Op de rotonde bij de J.M. den Uyllaan zijn het vooral maatregelen die het belang van de autowegen moeten verminderen ten opzichte van de fiets- en voetpaden, c.q. zebrapaden.

Camera’s

Vooral bij de rotonde bij de Eikenlaan, maar ook bij die in het centrum, blijkt de situatie voor het langzaam verkeer relatief onveilig. Daarom zijn er onlangs camera’s bij deze rotonden geplaatst die inzicht moesten geven in de oorzaak van de ongevallen. Veel fietsers en auto’s passeren dagelijks deze drukke rotonden, en dat gaat vrijwel altijd goed. Maar bij de Eikenlaan is er zo’n 500-1.000 keer per dag sprake van een gevaarlijke situatie tussen fietsers en auto’s. De camera’s hebben dagenlang de snelheid van de auto’s en de tijd tussen de passage van fietsers en auto’s op de rotonden gemeten. Is die tijd heel kort, dan is een ongeval niet ver weg.

Opvallend detail

Uit de gegevens blijkt dat veel ongevallen in de ochtend- en avondspits plaatsvinden. De rotonde bij de Eikenlaan is op die momenten een bijzonder druk gebruikte rotonde. Er gaan dagelijks bijna 20.000 auto’s overheen, en daarnaast nog eens 5.000 fietsers. Met name het aantal auto’s is fors voor een weg van deze (beperkte) omvang.

Algemene maatregelen

Op sommige plekken elders is er één duidelijke ongevalsoorzaak aan te wijzen. Die komt hier echter niet naar voren. Dat maakt het lastig om specifieke maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te vergroten. Daarom richt de gemeente zich op een aantal algemene maatregelen. Er zijn aanwijzingen dat de verkeersveiligheid afneemt als het op de rotonde erg druk is. Dat de meeste ongevallen op de twee rotonden in de ochtend- en avondspits plaatsvinden, bevestigt dat beeld.

Wethouder Jan Willem Mijnans vindt het fijn dat de resultaten van de metingen er nu zijn: “We kunnen nu aanvullende maatregelen nemen om de verkeersveiligheid op de rotonden te vergroten. Ik hoop dat er daardoor minder ongevallen zullen plaatsvinden. Daar gaan we in ieder geval hard aan werken.”

Snelheid omlaag

De gemeente wil daarom doorpakken op de plek waar de meeste ongevallen worden gerapporteerd. Daarbij wordt gedacht aan de aanleg van een aantal forse snelheidsremmers. Het verlagen van de snelheid heeft twee effecten: het aantal ongevallen neemt af en eventueel letsel bij een ongeval is minder ernstig. Een betere markering van de tweerichtingsoversteek benadrukt voor het autoverkeer de aanwezigheid van fietsers. Ook zou de Eikenlaan in een lagere wegcategorie met een maximumsnelheid van 30 km per uur kunnen worden ondergebracht.

Centrumrotonde

Hoewel de rotonde in het centrum minder druk is, is het aantal gevaarlijke situaties ongeveer even groot als bij de Eikenlaan. Ook hier gebeuren te veel ongevallen tussen langzaam verkeer en auto’s. Omdat de Raadhuislaan aan onderhoud toe is, kan mogelijk met aanpassingen aan de omliggende wegen al winst worden behaald. Het werk aan de rotonde kan dan gecombineerd worden met het werk aan de Raadhuislaan. Zodra duidelijk is hoe de inrichting van de Raadhuislaan eruit gaat zien, kunnen maatregelen worden uitgevoerd.

Heb jij iets gezien, meegemaakt of staat er nog iets bijzonders te gebeuren? Tip onze redactie. Je kan ons een WhatsApp sturen of mailen naar: [email protected]

Deel dit bericht