De broers Peter en André Verweel hebben een grootse visie: een Industrieel Belevingsmuseum in Nissewaard. Hun ideeën zijn ambitieus en gedetailleerd, en inmiddels hebben ze ook Dan Plugge aan boord gehaald om te helpen met marketing en communicatie.
Van een kop koffie naar een visie
Tijdens hun wekelijkse koffiemoment vroegen de broers zich af: “Wat mist Spijkenisse/Nissewaard eigenlijk?” Al snel kwamen ze uit op het idee van een belevingsmuseum. Maar waar moest dat over gaan? Hun vader werkte in de industrie, en Peter herinnert zich hoe hij vroeger soms mee mocht naar het werk. “Spijkenisse zou nooit zo gegroeid zijn zonder de industrie,” zegt hij. “Hoe mooi zou het zijn om de geschiedenis, ontwikkeling en hedendaagse industrie samen te brengen in één museum?” Zo ontstond het idee voor het Industrieel Belevingsmuseum.
Spijkenisse: van dorp naar stad
Spijkenisse is in de afgelopen decennia enorm gegroeid, van zo’n 3.000 inwoners in de jaren ’50 naar 87.000 inwoners nu. Deze groei was ondenkbaar geweest zonder de komst van de industrie, die niet alleen werkgelegenheid bood, maar ook woonwijken en andere voorzieningen mogelijk maakte.
Dromen en realiteit
Op dit moment bevindt het project zich nog in de conceptfase. Dan Plugge helpt de ideeën te structureren en op papier te zetten. De passie van de broers heeft hem aangestoken. Net als Peter en André, heeft ook Dan een familiegeschiedenis in de industrie: zijn vader werkte in de scheepsbouw en zijn kinderen werken nu in de industrie. Dit onderstreept hoe belangrijk de industrie nog steeds is voor de regio.
Een geschikte locatie vinden
Nieuwbouw is voor de broers niet de eerste keuze “Het gebouw moet de geest van de industrie uitstralen,” zegt Peter. Ze zoeken een locatie met meerdere functies, waar verschillende ondernemers samenkomen en het gebouw tot leven brengen. Interactieve games, VR en platforms zoals TikTok worden genoemd als manieren om het museum ook voor de jeugd aantrekkelijk te maken.
Een kwestie van lange adem
Peter verwacht niet dat het museum er morgen zal staan. “Dit is een kwestie van lange adem,” zegt hij. Een collectie is er nog niet, maar er is al contact met bedrijven die mogelijk interessante objecten willen doneren. Zolang er geen locatie is, blijft opslag echter een uitdaging. Op dit moment werken de vrijwilligers vanuit het voormalige gemeentehuis aan het Koningin Julianaplein 1 in Spijkenisse.
Fotowedstrijd en Open Monumentendag
Momenteel loopt er een fotowedstrijd “Industrie in beeld“. De winnaar wordt bekendgemaakt op 14 september, tijdens Open Monumentendag, om 16:00 uur. Bezoekers zijn vanaf 10:00 uur welkom om meer te horen en zien over de ontwikkelingen rondom het Industrieel Belevingsmuseum Nissewaard.
Foto’s kunnen tot 4 september worden ingestuurd naar [email protected].
Heb jij iets gezien, meegemaakt of staat er nog iets bijzonders te gebeuren? Tip onze redactie. Je kan ons een WhatsApp sturen of mailen naar: [email protected]