Joop van der Hor (Rotterdam 1954), is een betrokken inwoner van Spijkenisse. Hij is naast columnist, auteur, verslaggever, presentator, ambassadeur van Villa Joep , ook host van twee talkshows ‘het Zuiden’in theater Zuidplein en ‘Chateau du Toksjoo in het Kasteel van Rhoon. Hij werkte als persvoorlichter van de politie, is getrouwd en woont met zijn vrouw in een appartement langs de Oude Maas in Spijkenisse. In 2018 ontving hij de Nissewaardpenning uit handen van burgemeester Salet voor zijn inzet. Hij kijkt veel om zich heen en schrijft columns over allerlei leuke en narrige zaken. Rechtstreeks reageren kan via #vuilnisbak.
Door: Joop van der Hor
Van ‘Heerlijk zo zonder verkeer door Hoogvliet’ tot ‘Zal blij zijn als alles weer normaal is’. Lees hier in twee korte zinnetjes het grote verschil tussen inwoners van Hoogvliet en die van Nissewaard en misschien wel heel het eiland Voorne-Putten. Op Facebook heeft de vanwege reparatie en het aanbrengen van nieuwe asfalt op het wegdek van de Spijkenisserbrug heel wat discussie los gemaakt waaronder behoorlijk wat ongenuanceerde kreten van Hoogvlietse zijde. Soms ook best wel begrijpelijk en vaak ook wel vermakelijk maar toch wordt hier iets interessants blootgelegd wat duidt op een soort van tweedeling in de samenleving. Het is net als met echte grote vraagstukken en onderwerpen; je bent voor of je bent tegen, van enige nuance is vaak geen sprake meer en of je wilt of niet, je wordt in een kamp geduwd dan wel neem je er vrijwillig in plaats. Zo ben je voor of tegen Israël, voor of tegen Gaza, voor of tegen de wapenhulp aan Oekraïne, voor of tegen 020 en dus ook voor of tegen de Spijkenisserbrug. Dat laatste is opmerkelijk want hoe kun je nou tegen een oeververbinding zijn die twee plaatsen met elkaar verbindt? Ik zou zeggen: lees de berichten op mijn facebookpagina op dit onderwerp er maar eens op na!
Kijk, ik begrijp als oud inwoner van Hoogvliet en thans van Spijkenisse best wel dat mensen die langs de Aveling wonen de constante stroom van verkeer, filevorming en de daarbij gepaard gaande stank en het inademen van uitlaatgassen niet echt prettig vinden. En ik ga hier echt niet iets roeptoeteren in de vorm van ‘moet je er maar niet gaan wonen want dit had je kunnen weten.’ Andersom word ik met dit argument wél telkens om mijn oren geslagen. Zeker als ik weer eens vaginaal teleurgesteld raak als ik voor de zoveelste keer voor de geopende Spijkenisserbrug sta te wachten en daarover in een column van mijn onvrede laat blijken. Maar stel je voor dat er geen brug had gelegen en al die vele duizenden jonge Hoogvlieters die geen woning konden krijgen in de jaren ’70 aan gene zijde waren gebleven? Dan had de Aveling niet alleen vol gestaan met auto’s, maar heel Hoogvliet was dan vermoedelijk één grote, tegen Albrandswaard gebouwde versteende wijk geworden zonder het vele groen wat Hoogvliet gelukkig nog steeds binnen haar grenzen heeft en zeker ook moet zien te behouden.
En ook zijn erbij die maar blijven roepen dat er een tunnel moet komen. Waar dan? Waar moeten de toeritten naar die tunnel komen,? Waar is er plek voor een behoorlijk diepliggende tunnel zonder dat dit ten koste gaat van bestaande bebouwing en heel veel groen en grienden? Heel de versmalde Aveling zou vol komen te staan met autoverkeer die met een flinke omweg naar die tunnel moet zien te komen. Want geloof het of niet beste Hoogvlieters; ook velen van jullie maken vanwege economische redenen of voor familiebezoek en leuke winkels, theater, overige faciliteiten en strandbezoek op Rockanje en Oostvoorne ook gebruik van de ‘Brug der Zuchten’. Ik ben blij straks weer met mijn benzineautootje vast op de Aveling te staan tot de brug weer ouderwets omlaag gaat na het passeren van vracht- en zeilschepen, hoewel die laatste categorie leidt tot onnodige en dure openingen. Overigens zie ik nog een groot, heel groot voordeel van een goed functionerende Spijkenisser- en Botlekbrug; als de Russen komen vanuit het oosten, mag je hier schuilen. Fijne dag verder!
Joop van der Hor
Heb jij iets gezien, meegemaakt of staat er nog iets bijzonders te gebeuren? Tip onze redactie. Je kan ons een WhatsApp sturen of mailen naar: [email protected]